استارت دیزل ژنراتور
در موتور های دیزلی یا گازسوز برای روشن شدن موتور نیاز است تا موتور در ابتدای کار توسط یک محرک چرخانده شود تا سوخت به داخل موتور هدایت شود و موتور بتواند شروع به کار نماید در نتیجه استارتر در موتور بخش حیاتی می باشد که در انواع الکتریکی و پنوماتیکی موجود می باشد در موتور های قدیمی تر پمپ باد هوای فشرده را در مخزن ذخیره میکردن و هر موقع نیاز به استارت موتور بود هوای فشرده در موتور پنوماتیکی چرخش ایجاد میکرد و موتور شروع به حرکت میکرد .در موتور های جدید از استارت های الکتریکی استفاده می شود که از نوع موتور های جریان مستقیم میباشند .این موتور ها از انرژی ذخیره شده در باطری استفاده میشود .
استارتر ها بر اساس بزرگی موتور در انواع و توان های مختلفی موجود می باشند عموما در موتور های بزرگتر برای اینکه جریان مصرفی را پایین بیاورند به جای استفاده از ولتاژ ولت از ولتاژ 24 ولت استفاده میکنند که عموما اینکار توسط سری کردن دو باطری با هم بدست می آید .در موتور های بالای 12 سیلندر که نیاز به توان بالایی برای چرخش موتور میباشد به جای بزرگتر کردن استارتر از دو استارت به صورت موازی با یکدیگر استفاده میکنند .
تعویض و جایگزینی استارت :
استارت ها نیز همانند سایر قطعات مشخصات و پارامتر هایی دارند که می بایست هنگام خرید دقت شود در صورتی که پارت نامبر استارت مشخص باشد که بهترین حالت تهیه استارت مختص همان موتور می باشد اما در صورتی که پارت نامبر استارت موجود نباشد میتوان با بررسی چند پارامتر استارت مناسب را جایگزین کرد از مواردی که می بایست مورد توجه قرار داد عبارت است از ولتاژ استارت که میتواند 12 یا 24 ولتی باشد ,توان استارت که قدرت و یا گشتاور استارت را مشخص میکند ,تعداد دنده های استارت که میتواند 9 ,10 ,11, 12 و… باشد این مساله در درگیر شدن استارت با فلایویل تاثیر خواهد داشت و در اخر بحث شکل قرار گیری استارت و نحوه نصب استارت می باشد چرا که می بایست سوراخ های نصب روی دسته های استارت با سوراخ های محل استارت روی موتور یکسان باشد .
اتوماتیک استارت چیست ؟
همانطور که گفته شد استارت یک موتور جریان مستقیم می باشد که البته جریان بالایی مصرف میکند مشکلی که جریان بالا ایجاد میکند این است که میتواند به کلید ها و کنتاکت های ضعیف آسیب وارد کند در نتیجه سازنده های استارت از اتوماتیک استارت در مرحله اول به عنوان یک کنتاکت واسط برای وصل جریان اصلی استفاده می شود نحوه کار به این صورت است که برق اصلی به ورودی اتومات استارت متصل میشود خروجی اتومات استارت وارد استارتر می شود یک کنتاکت فرمان روی اتومات وجود دارد که در صورتی به این پایه جریان مثبت وصل شود کنتاکت را متصل کرده و استارت شروع به چرخش خواهد کرد .
البته ناگفته نماند که در استارت های بزرگتر که خود اتومات استارت نیز جریان بالایی مصرف میکند از یک اتومات کمکی استفاده می شود که با فعال کردن اتوامات کمکی ,جریان به فرمان اتومات اصلی میرسد و اتومات اصلی برق استارتر را وصل میکند .
همچنین در مورد اتوماتیک استارت این نکته را باید متذکر شد که اتوماتیک استارت دارای یک فنر می باشد که در صورت قطع فرمان جریان برق را قطع و دنده های استارت را به عقب برمیگرداند .
مواردی که میتواند باعث سوختن استارت شود :
مواردی هست که میتواند باعث آسیب به استارت شود که در ادامه به صورت تیتر وار معرفی خواهند شد .
1-تعداد استارت های بالا در فاصله زمانی کوتاه باعث میشود دمای استارت بالا رفته و باعث آسیب به سیم پیج شود.
2-در صورتی که استارت به صورت مناسب در مکان خود قرار نگیرد در حین چرخش بلبرینگ های استارت آسیب خواهد دید و باعث گیر پاچ استارت میشود.
3- در صورتی که پس از روشن شدن موتور اتوماتیک با تاخیر قطع شود چرخش موتور با دور بالا و به طبع آن چرخش استارت با دور بالا آسیب به بخش های مختلف استارت وارد خواهد وارد .
برای خرید و جایگزین کردن انواع استارت موتور های دیزلی و گاز سوز با شماره زیر تماس حاصل فرمایید .
09120341443 (مهندس تبریزی )
دیدگاهتان را بنویسید