رادیاتور و انواع آن در ژنراتور ها
رادیاتور و انواع آن در ژنراتور ها
در این پست میخواهیم در مورد رادیاتور و انواع آن در ژنراتور ها ,نحوه کارکرد هر کدام و وظایف آن ها صحبت کنیم اما قبل این موضوع باید بدانیم رادیاتور چیست ؟
همانطور که میدانیم موتور های درون سوز یا احتراقی مخصوصا نوع گاز سوز گرمای زیادی به دلیل انفجار در سیلندر خود تولید میکنند. که می بایست حرارت این انفجار تخلیه شود تا از آسیب به سر سیلندر و قطعات داخلی موتور جلوگیری به عمل آید. به همین دلیل برای خنک کاری معمولا از آب یا مایع خنک کننده در داخل موتور استفاده میشود. تا با چرخش به دور سیلندر ها گرمای موتور را جذب کند.
اما مساله اینجاس که آب نیز خود گرم میشود و نمیتواند بیش از یک مقدار مشخص گرما جذب کند. در نتیجه این آب می بایست مدام خنک شود تا بتواند گرمای انفجار های بعدی موتور را بگیرید. به همین دلیل نیاز است تا آب داغ به رادیاتور(Radiator) ژنراتور یا موتور هدایت شود و در آنجا توسط جریان هوایی خنک شود .البته قابل ذکر است که تمام انواع رادیاتور برای خنک کردن آب داخل موتور یعنی JACET WATER خلاصه نمی شوند .در ادامه انواع رادیاتور را به تفصیل شرح میدهیم .
رادیاتور خنک کن آب موتور (jakcet water radiator)
از مهم ترین رادیاتور و انواع آن در ژنراتورها به رادیاتور خنک کننده آب موتور می رسیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد این رادیاتور برای خنک کردن آب موتور استفاده می شود. و معمولا از فن های برقی یا فن هایی که نیروی خود را از میلنگ موتور میگیرند برای ایجاد جریان هوایی در بین پره های رادیاتور و خنک کردن آب استفاده میشود.
رادیاتور خنک کننده روغن (OIL COOLER RADIATOR)
در مورد بعدی درباره رادیاتور و انواع آن در ژنراتور ها به رادیاتور خنک کننده موتور میرسیم .در موتور های دایم کار نیروگاهی و حتی برخی خودروها و وسایل نقلیه برای خنک کردن روغن موتور نیز نو7ع دیگری از رادیاتور وجود دارد. که در این رادیاتور عملکرد به این صورت است که به صورت دو لایه روغن از یکسو وارد رادیاتور شده. و از سمت دیگر خارج میشود. همزمان توسط پره هایی که در تداخلی تماسی با پره های بخش روغن هستند آب از سمت دیگر وارد و از خروجی آب خارج میشود.
به عبارتی روغن بدون اینکه با آب مخلوط شود به صورت تماسی حرارت خود را به آب منتقل میکند. و آب جهت خنک کاری به رادیاتور نوع هوا خنک هدایت میشود . از ویژگی این رادیاتور ها این است که چون روغن موتور تحت فشار است به صورت فشار قوی طراحی میشوند .
رادیاتور اینتر کولر (INTER COOLER RADIATOR)
این نوع رادیاتور در رادیاتور و انواع آن در ژنراتور ها در موتور هایی که دارای توربو شارژر می باشند وجود دارد. هوا توسط توربو شارژر فشرده می شود. همانطور که میدانیم با فشرده شدن یک گاز آن گاز گرم میشود. که این گرم شدن برای عملکرد موتور مضر می باشد. در نتیجه می بایست پس از افزایش فشار هوا توسط توربو شارژر هوا خنک شود. تا راندمان موتور افزایش پیدا کند .
در مورد بحث خنک کردن هوا در برخی موتور ها از تکنیک خنک کردن هوا با هوا استفاده میکنند. به این معنی که هوا را قبل از ورود به موتور به یک رادیاتور به نام رادیاتور اینتر کولر هدایت میکنند. تا با عبور از رادیاتور در مجاورت عبور هوا از بین پره های رادیاتور خنک شده و سپس وارد موتور شود .
رادیاتور افتر کولر (AFTER COOLER RADIATOR )
این نوع رادیاتور در ژنراتور ها دقیقا وظیقه رادیاتور اینتر کولر را دارد. اما چون در موتور های بزرگ از بسیاری جهات هدایت سوخت و هوا به داخل رادیاتور اینتر کولر معایبی دارد که توضیح آن ها در این مقاله از حوصله بحث خارج است. از رادیاتور های افتر کولر استفاده می شود به این صورت که هوا در یک رادیاتور به ابعاد کوچک تر وارد شده و گرمای خود را به صورت تماسی به آب منتقل میکند. تا آب سپس در رادیاتور دیگری خنک شود.
به عبارتی هوای فشرده توسط مایع واسط همانند رادیاتور های خنک کن روغن خنک میشود .
مبدل حرارتی ,اکسچنجر (EXCHENGER)
این نوع رادیاتور ها در موتور ها یا ژنراتور های CHP مورد استفاده قرار میگیرد. به این صورت که آب گرم موتور وارد این نوع رادیاتور ها شده و همانند رادیاتور های خنک کنن روغن و افتر کولر به صورت تماسی مایع واسط یعنی آب را گرم کرده. که گرمای این آب نه برای دفع بلکه برای استفاده به عنوان گرم کننده آب مصرفی یا محیط مورد استفاده قرار میگیرد .
برای تهیه انواع رادیاتور و ساخت رادیاتور های سفارشی میتوانید با کارشناسان گروه ایرانیان ژنراتور پارس تماس حاصل فرمایید .
مهندس تبریزی :
09120341443
09108382887
دیدگاهتان را بنویسید