شمع ژنراتور گازسوز
ژنراتور گازسوز دارای قطعات مختلفی است که یکی از آنها شمع میباشد. در این مقاله میخواهیم در مورد شمع ژنراتور گازسوز صحبت کنیم.
ژنراتور گازسوز بر خلاف ژنراتور های دیزلی که بر اثر فشار و یا کمپرس سوخت عمل میکنند در موتور های گازسوز احتراق توسط شمع صورت میگیرد و دلیل این امر نیز این است که دمای احتراق گاز بسیار بالاتر از گازوئیل می باشد در نتیجه نیاز به یک سیستم جرقه می باشد که یکی از بخش های اصلی این سیستم جرقه زن که جزء قطعات مصرفی نیز میباشد بحث شمع (spark plug ) می باشد .
شمع ژنراتور گازسوز :
شمع ها در طول زمان همانند دیگر تجهیزات پیشرفت هایی داشته اند عمده پیشرفت شمع ها در زمینه جنس عایق و پلاتین شمع به جهت افزایش طول عمر شمع و تمرکز و انتشار جرقه عمدا پیشرفت خواهند کرد .در ژنراتور های گازسوز شمع نیز همانند فیلتر و روغن یک قطعه مصرفی می باشد و معمولا شمع های اصلی ژنراتور گازسوز طول عمر حدود 3000 تا 4000 ساعت دارند .شمع یکی از عوامل کارکرد بهینه موتور می باشد که در قدرت موتور و مصرف موتور بسیار تاثیر خواهد داشت .
انواع شمع از لحاظ جنس :
1- شمع های با پلاتین , پلاتینیوم
جنس آلیاژ این گونه از شمع ها از فلز پلاتینیوم ساخته شده است که مقاومت حرارتی در حدود 2500 درجه سانتیگراد دارند.
وقنی که مقاومت حرارتی شمع بالا باشد در سرعت های جرقه زنی بالا و دمای بالا افت کیفیت جرقه زنی اتفاق نمیوفند .
2- شمع های با پلاتین ایریدیوم
آلیاژ استفاده شده در این شمع ها فلز ایریدیوم است که مقاومت حرارتی آن حدود 4000 درجه سانتیگراد است .
این شمع ها به دلیل داشتن پلاتین سوزنی و نقطه منفی مشخص شده دارای جرقه متمرکز و قوی هستند و همچنین شمع های ایریدیوم طول عمر بالاتری نسبت به شمع های پلاتینیوم دارند .
3- شمع های با پلاتین نیکل
شمع های نیکل مقاومت حرارتی در حدود 1000 درجه سانتی گراد دارند درنتیجه عملکرد این شمع ها نسبت به شمع های دیگر پایین تر می باشد و طول عمر کمتری نیز دارند .
شمع ژنراتور گازسوز و ویژگی های آن :
- 1.هدایت بالا
- 2.مقاوم در برابر حرارت
- 3.جنس سخت
شمع ها از لحاظ کارکرد :
شمع های گرم:این شمع ها گرمای حاصل از احتراق موتور را به دلیل پایه های بلندی که دارند در خود ذخیره میکنند. این امر موجب سوخت رسوبات و روغن از روی شمع شده در نتیحه باعث میشود کارایی شمع به دلیل رسوبات پایین نیاید البته این نوع شمع در موتور های دور پایین و موتور هایی که دمای محفظه پایین تری دارند استفاده میشود زیرا که در صورتی که دمای موتور بالاتر از حد استاندارد شمع برود موجب انفجار زود تر از موعد در سیلندر میشود .
شمع های سرد : این نوع شمع دارای پایه های کوتاه تری می باشند در نتیجه حرارت را سریعا از دست میدهد این شمع ها در موتور های دور بالا استفاده میشوند تا از جرقه زدن زودتر از موعد جلوگیری کنند .
شمع های پری چمپر (PRECHAMPER):
این شمع ها دارای یک کلاهک بر روی پلاتین خود می باشد ,این شمع ها دو زمانه می باشند به این معنی که ابتدا یک انفجار کوچک داخل محفظه اتفاق میوفتد و سپس شعله در داخل پیستون منتشر شده تا بتواند تمام پیستون را پوشش دهد .
برای خرید انواع شمع موتور و ژنراتور های گازسوز دویتز ,شمع کاترپیلار ,شمع گسکور ,شمع مان با شماره زیر تماس حاصل فرمایید .09120341443 (تبریزی)
دیدگاهتان را بنویسید