عیب یابی و تعمیر موتور..
در این بخش عیب هایی که بیشتر در موتور های الکتریکی اتفاق می افتد را به همراه دلیل و روش رفع عیب را با هم بررسی خواهیم کرد.
نوع عیب)موتور اصلا روشن نشده و جریانی از مدار عبور نمی کند. علت)جایی از مدار قطع است
رفع عیب)با آوومتر تمام مدار شامل پریز, دوشاخه,سیم های رابط ,کلید ها واتصالات در تخته کلم موتور را بررسی وعیب مربوطه را رفع می کنیم.
نوع عیب)موتور نیم سوز است علت)وجود اتصالی در سیم پیچی موتور
رفع عیب)در هرکدام از سیم پیچ های کمکی و اصلی اتصال حلقه و یا اتصال کلاف به کلاف به وجود آمده باشد .بنابراین مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده در نتیجه میدان مغناطیسی مناسب برای گردش به جود نمی آید و باعث داغی موتور می شود .موتور های نیم سوز جریان بیشتری نسبت به موتور های سالم مشابه خود دریافت میکنند .برای رفع عیب در صورتی که محل اتصالی مشخص باشد و بتوان به نحوی آن را عایق نمود ,اقدام به این کار کده و در غیر این صورت باید دوباره سیم پیچی شود.
نوع عیب)موتور پس از روشن شدن خیلی زود داغ می شود. علت)زیاد بودن بار موتور
رفع عیب)هر موتور دارای توان مکانیکی مشخص است,در صورتی که بیشتر از توان مربوطه از موتور نیرویی خواسته شود جریان بیشتری از سیم ها عبور میکند که باسطح مقطع و تعداد دور آن ها هم خوانی ندارد و باعث ایجاد گرما در موتور و آسیب دیدن آن خواهد شد.برای رفع عیب باید بار موتور را کم نموده و از کار مداوم آن خودداری کرد.
نوع عیب)موتور پس از روشن شدن خیلی زود داغ می شود و زیر بار می خوابد علت)عمل نکردن کلید گریز از مرکز
رفع عیب)علاوه بر جریان دریافتی توسط سیم پیچ اصلی سیم پیچ کمکی نیز چون از مدار خارج نمی شود جریان دریافت می کند برای اطمینان از صحت عمل کرد کلید گریز از مرکز باید به صدای کنتاکت آن ,در حالت دور گرفتن موتور و همچنین از دور افتادن آن گوش کرد .برای رفع عیب باید کلید,سرویس و یا تعویض شود.
نوع عیب)با روشن کردن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش در نمی آید علت عیب)خرابی کلید گریز از مرکز
رفع عیب)در صورتی که کنتاکت های کلید در حالتی که موتور خاموش بوده وصل نشده باشد و در زمان شروع به کار ,سیم پیچ راه انداز در مدار قرار نگرفته و طبیعتا موتور به گردش نمی افتد برای رفع عیب کلید را با آوومتر امتحان و در صورت معیوب بودن تعویض می نماییم.
نوع عیب)با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش درنمی آید علت )قطعی سیم پیچ اصلی یاکمکی
رفع عیب)به کمک آوومتر هردو مدار را امتحان و در صورت مشخص شدن محل قطعی آن را تعمیر می نماییم
نوع عیب)با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش درنمی آید
علت)نیم سوز بودن یا سوختگی موتور
رفع عیب)موتور سریعا داغ شده و جریان زیادی می کشد همچنین بوی سوختگی و یا دود از مشخصه های آن است رفع عیب سیم پیچی مجدد است.
نوع عیب)با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش درنمی آید
علت)خرابی خازن
رفع عیب)خازن ها به منظور راه اندازی موتور به کار رفته اند آن ها را آزمایش نموده در صورت نیاز آن ها را تعویض می کنیم.
در بخش دوم مواردی بیشتری را بررسی خواهیم کرد. نظر فراموش نشود….
کپی برداری به هرنحو بدون ذکر نام و لینک منبع غیر مجاز است.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
استفاده از دیزل ژنراتور برای مصارف مختلف
نصب ژنراتور کاترپیلار (CATERPILLAR)
پمپ چاه آب
دیزل ژنراتور بنز 457
ژنراتور گازسوز اویکو (دایم کار)
تابلو کنترل ژنراتور
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام موتور بعد از روشن شدن در زیر بار خیلی ضعیف کار میکنه ممنون
خوبه
سوال.موتورلباسشویی دوقلوتوشیبادرحالت خاموش نرم وروان گردش داردولی پس از روشن شدن صدا میدهد وقفل میکند علت ان چیست؟باتشکراحمدطحانی
خوب بود خسته نباشی.
ممنون، مختصر و مفید بود