فشنگی آب و فشنگی روغن
در بحث موتورهای دیزلی و گاز سوز مساله حفاظت از دو پارامتر دما و فشار در آب و روغن موتور امری بسیار حیاتی می باشد زیرا که در صورت بالا رفتن دمای آب باعث آسیب به سرسیلندر خواهد شد و در صورت پایین امدن فشار روغن آسیب جدی به قسمت های متحرک همچون یاتاقان ها ,پیستون و سایر قسمت هایی که با این اجزا متحرک در ارتباط هستند خواهد زد .در نتیجه در این بخش دو قطعه مهم یعنی فشنگی آب و فشنگی روغن را شرح خواهیم داد .
سنسور دمای آب و فشنگی آب و روغن :
سنسور دمای آب یک مقاومت از نوع NTC میباشد به این معنا که با افزایش دمای آب مقاومت کاهش می یابد در نتیجه برد های کنترل و ECU از طریق تغییرات مقاومتی که اتفاق میوفتد دمای آب موتور را تشخیص میدهند .البته برای حفاظت از بالا رفتن دمای آب موتور فشنگی های آب نیز موجود می باشند که این فشنگی ها در دمای خاص عملکرد و یک تغییر کنتاکت برد کنترلر را از بالا رفتن دمای آب مطلع میکنند .البته در انواع متدوال سنسور های دمای آب فشنگی و سنسور در کنار هم هستند .
پر کاربردترین نوع سنسورهای دمای آب دیزل ژنراتور نوع vdo 120 درجه می باشد که دارای دو پایه G , wk می باشند. پایه G جهت خواندن مقدار دمای آب دیزل ژنراتور تا 120 درجه سانتی گراد و پایه wk آن کنتاکت محافظ عادی باز میباشد که در دمای 105 درجه سانتی گراد عمل میکند و به مدار تابلو برق دیزل ژنراتور فرمان خاموشی را میفرستد. سنسورهای دمای آب دیزل ژنراتور نوع vdo 120 درجه در دو نوع چینی و آلمانی موجود میباشد.
مشخصات فشنگی های آب و روغن
همانطور که در تصویر بالا مشخص است فشنگی و سنسور های VDO در مدل های متنوع ای موجود هستند از لحاظ شکل قراری گیری پایه ها و اتصال این سنسورها به چهار تیپ تقسیم می شوند همچنین این سنسور ها در ماکسیمم دمای قابل سنجش ,دمای عملکرد کنتاکت فشنگی و رزوه فشنگی دارای انواع مختلفی می باشند .که در جدول بالا قابل مشاهده است .
سنسور های دمای آب نوع اتری نیز دارد به این صورت که یک گیج مستقیم دمای آب را روی برد به صورت مکانیکال نمایش خواهد داد گیج های اتری در دو نوع موجود هستند یک نوع نیاز به تغذیه دارد و نوع دوم بدون نیاز به تغذیه خواهد بود .
سنسور و فشنگی روغن ژنراتور :
در بحث سنحش و حفاظت از فشار روغن نیز ما سه نوع حفاظت میتوانیم داشته باشیم 1-فشنگی فشار روغن 2-سنسور فشار روغن که مقدار فشار روغن را به برد ارسال خواهند کرد 3- نوع اتری که خود در دو نوع نیازمند تغذیه و بدون نیاز به تغذیه خواهند داشت .
نحوه عملکرد فشنگی فشار روغن:
همانطور که در تصویر مشخص است این فشنگی یک مجرای ورود روغن دارد که روغن از این مجرا وارد و زیر دیافراگرام فشنگی میرسد در حالت خاموش بود موتور این فشنگی در حالت قطع می باشد بعد از روشن شدن موتور اویل پمپ شروع به فشار سازی میکند و فشار را به داخل سنسور وارد میکند در نتیجه با رسیدن فشار به حد معین دیافراگم به سمت بالا حرکت کرده و کنتاکت را وصل خواهد کرد و این به این معنا خواهد بود که فشار روغن مطلوب و اویل پمپ وظیفه خود را به درستی انجام میدهد .
سنسور فشار روغن :
این سنسور ها همانند سنسور دمای آب دارای انواع مختلفی می باشند که در بر اساس نوع اتصال ,فشار کاری و فشار عملکرد و نوع رزوه دسته بندی میشوند .
برای خرید سنسور فشار روغن و سنسور دمای آب برند های VDo , BENZE و …. با شماره زیر تماس حاصل فرمایید
09120341443 (تبریزی)
دیدگاهتان را بنویسید