فیلتر روغن دیزل ژنراتور
در موتور ژنراتور های دیزلی و گازسوز یکی از قطعات پرکاربرد که مصرفی نیز می باشد فیلتر می باشد .در دیزل ژنراتور و ژنراتور های گاز سوز انواع مختلفی فیلتر وجود دارد که میتوان به فیلتر هوا ,فیلتر روغن فشار ضعیف ,فیلتر روغن بای پس ,فیلتر رسوب گیر ,فیلتر سوخت اشاره کرد، که بعضی از این فیلتر ها دارای پمپ و یا گرمکن نیز می باشد.
فیلتر روغن :
فیلتر روغن همانطور که از نام ان هم گویاست به جهت جلوگیری از ورود ذرات ریز و ناخالصی به داخل موتور قبل از وردی موتور قرار میگیرد و روغن را پالایش میکند .
تعاریف مربوط به فیلتر روغن
ظرفیت فیلتر: ظرفیت فیلتر روغن که به گرم اندازه گیری میشود مقدار ذراتی که یک فیلتر میتواند جذب کند بدون آن که در کارکرد آن خللی ایجاد شود را میگویند .
دبی گذری از فیلتر: مقدار روغنی که میتواند بدون استفاده از سوپاپ اطمینان فیلتر با گذر از صافی فیلتر، به صورت پالایش شده از فیلتر عبور کند را دبی گذری از فیلتر می نامند ..
راندمان فیلتر: نسبت ذراتی که در فیلتر به دام میوفتند به کل آلاینده های موجود در روغن را راندمان یک فیلتر میگویند ..
انواع فیلتر ها از لحاظ نحوه تعویض :
فيلتر هاي کارتريجي (Cartrdge Filters):
این نوع فیلتر ها پیکج کامل فیلتر همانند نوار آب بندی ,بدنه ,قطعات نگهدارنده به صورت پک برای اولین بار قابل تهیه می باشند اما در سری های بعد تنها المان تسویه کننده را تعویض میکنیم و سایر مجموعه سر جای خود باقی می مانند.
فيلتر هاي پيچي (Spin Filteres):
در اين فيلتر ها قطعه اصلي تصفيه به همراه بدنه فلزي و ساير متعلقات در يک مجموعه به صورت پک و سر هم می باشند و هر زمان که نیاز به تعویض باشد با باز کردن پیچ نگهدارنده یا پیچاندن فیلتر کل مجموعه باز شده و به صورت یکجا تعویض میشود .
دریچه ها و سوپاپ ها:
در موتورهای با سیستم روعن کاری فشار بالا در مواردی که فشار از حد مشخصی بالا میرد در فیلترها سوپاپ و دریچه ای وجود دارد که جریان روغن را بای پس کرده و سیستم روغن مستقیم یا از فیلتر بای پس وارد موتور میشود .
فیلتر بایپس زمانی اتفاق می افتد که فیلتر … یا روغن بدلیل سرمای هوا غلیظ شده.
دریچه تخلیه فشاربالا غالبا در فیلتر روغن گنجانده شده است.
همچنین در فیلتر های روغن شیر های یک طرفه ای وجود دارد که روغن در فیلتر نگه داشته شود و روغن به کارتر بازنگردد و وقفه در فشار سازی و گردش روغن پیش نیاید .درااین روش فیلتر همیشه از روغن پر می باشد و وقفه پر شدن فیلتر روغن را نخواهیم داشت در صورت نبود شیر برگشت روغن این وضعیت به علت کمبود اولیه روغن باعث استهلاک زودرس قطعات در حال حرکت می شود.
سوال مهم در زمینه کارکرد فیلتر :
در صورتی که فیلتر روغن کثیف شود و از عبور روغن جلوگیری کند آیا موتور بدون روغن مانده و آسیب میبیند ؟
پاسخ این سوال خیر است زیرا در صورتی که فیلتر روغن کثیف شود باعث ایجاد فشار پشت فیلتر میشود در صورتی که این فشار به 8 psi برسد مجرای فرعی یا سوپاپ اطمینان فیلتر باز شده و روغن بدون پالایش و مستقیم وارد سیستم روغن کاری میشود .
دیدگاهتان را بنویسید