نگهداری ژنراتور گازسوز
در این مقاله به بحث نگهداری ژنراتور گازسوز یا همان ژنراتور گازی میپردازیم .
همانطور که میدانیم نگهداری ژنراتور گازسوز نسبت به ژنراتورهای دیزلی از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و به اقتضای تجهیزاتی که روی این نوع از ژنراتور های نصب می باشد نیاز به دانش بیشتری نیز می باشد .
روغن :
در بحث نگهداری ژنراتور گازسوز در درجه اول یکی از مسائل حیاتی بحث روغن موتور می باشد زیرا که روغن نامناسب می توان آسیب جدی به یاتاقان ها و قسمت های متحرک موتور وارد کند .برای انتخاب روغن مناسب حتما می بایست با توجه به جدول دمایی و پیشنهادی که شرکت سازنده داده است روغن مناسب موتور انتخاب شود که البته نوع روغن موتور در بحث زمان تعویض روغن نیز بسیار موثر خواهد بود البته قابل ذکر است که روغن موتورهایی که درون موتور های دائم کار نیزوگاهی ریخته میشود معمولا عمری در حدود 2000 تا 2500 ساعت دارند .
برای سنجش سلامت موتور نیز نیاز است که روغن موتور در یازه های زمانی مشخص ,روغن قدیمی موتور به صورت نمونه به آزمایشگاه های روغن ارسال شود تا مواد موجود در روغن بررسی شود ,نتیجه آزمایش روغن اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار خواهد داد برای مثال وجود مس در روغن نشان دهنده خوردگی یاتاقان ها را نشان خواهد داد .البته بررسی نتیجه روغن نیز نیاز به تجربه و تخصص خواهد داشت که بتوان از روی مواد موجود در روغن عیب موتور را تشخیص داد .
شمع :
یکی از موارد مهم دیگر در مورد نگهداری ژنراتور گازسوز که تاثیر مستقمی در نحوه کار کرد و قدرت خروجی موتور دارد شمع می باشد ,معمولا در موتور های گاز سوز دائم کار بسته به نوع و جنس شمع معمولا از 2000 ساعت تا 3500 ساعت کارکرد خواهند داشت البته در صورتی که از شمع های اصلی خود موتور استفاده شود .از نشانه های خرابی شمع موتور می توان به نوسانات توان موتور در حالتی که سنکرون با شبکه باشند و نوسانات دور در حالتی که به صورت جزیره ای استفاه شوند نام برد البته قابل ذکر است که تنها یکی از دلایل نوسان موتور شمع می باشد و پارامتر های مختلف دیگری نیز می توانند این حالت را به وجود بیاورند ,حالت نوسان توان برای زمانی است که شمع به صوت نامرتب جرقه بزند در حالتی که شمع اصلا جرقه نداشته باشد لرزش موتور و کاهش توان خروجی از نشانه های نداشتن یک یا چند جرقه در موتور است .
فیلتر ها :
همانطوز که در موتور های دیزلی فیلتر ها بخش مهمی از سیستم هستند در موتور ژنراتور گاز سوز نبز فیلترها از حساسیت خاص خود برخوردار هستند. فیلتر هوا و فیلتر روغن و در برخی موتور ها فیلتر آب از مواردی هستند که نیاز به تعویض دارند و می بایست براساس زمان بندی شرکت سازنده تعویض شوند .
از دیگر مواردی که در نگهداری ژنراتور گازسوز باید مورد توجه قرار بگیرد، فیلرگیری است که در ادامه به آن میپردازیم.
فیلرگیری :
فیلر گیری یکی از مهمترین و ضروری تری اعمالی هست که نیاز است بر اساس تایم زمان مشخص روی موتور انجام شود هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند یکی از سیستمهای که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور در ژنراتور گازسوز تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند در نتیجه می بایست برای سوپاپ های دود و هوا یک مقدار لقی در نظر گرفته شود گه برای هر موتور متفاوت می باشد .
نکات لازم برای فیلر گیری موتور
- شناخت سوپاپها برای فیلر گیری
- مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم
- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است
- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از راههای مختلف
- اماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر در صورت نیاز قبل از تشریح فیلر گیری به شناخت حالات و بدست اوردن ترتیب ان می پردازیم.
کنترل پارامتر های موتور :
در بحث نگهداری ژنراتور گازسوز یکی از موارد مهم در موتور بحث مانیتورینگ پارامتر های حیاتی موتور می باشد ,در زمینه موتور های دائم کار مانیتور فشار روغن ,دمای روغن ,دمای آب ,فشار آب جکت واتر و افتر کولر,دمای سبلندر ها ,انرژی جرقه از موارد مهمی می باشد که میتواند به اپراتور در زمینه اطلاع از نحوه عملکرد صحیح موتور کمک نماید البته قابل ذکر است که در موتورهای توان بالا که شامل موتور های بالای 500 کیووات یا 1 مگاوات هستند پارامتر های بیشتری مانیتور خواهند شد که موارد ذکر شده جز موارد اساسی ولی بخش کوچکی از سیستم مانیتورینگ خواهند بود .
قطعاتی که در ژنراتور گازسوز در بلند مدت نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا خواهند کرد :
- تعویض تسمه های موجود در موتور همانند تسمه دینام ,تسمه پروانه فن در صورت خرابی و استهلاک
- شستشو و سرویس رادیاتور های آب ,روغن در صورت نیاز
- بررسی باطری ها , اضافه کردن آب باطری در صورت اسیدی بودن باطری
- سرویس توربو یا سوپر شارژر در صورت پایین آمدن توان موتور یا فشار بوست موتور
- تمیز کردن رادیاتور افتر کولر
- و….
دیدگاهتان را بنویسید