ژنراتور گازسوز و انواع موتور گازسوز
در این مقاله در مورد انواع موتور گازسوز صحبت میکنیم. ژنراتور گازسوز نیز همانند ژنراتور های دیزلی از یک موتور درون سوز یا احتراقی و یک ژنراتور تشکیل شده است. در ژنراتور های گازسوز، موتور مورد استفاده از سوخت گاز طبیعی NG، بیو گازBIOGAS، یا گاز مایع LPG استفاده میکند. اساس کار موتور های گاز سوز به این صورت می باشد که توسط یک سیستم میکسری گاز و هوا مخلوط شده و پس از ورود به سیلندر انفجار در داخل محفظه توسط سیستم جرقه زن موتور اتفاق میوفتد. و باعث میشود که میل لنگ به گردش در آید، گردش میل لنگ توسط کوپلینگ به شفت ژنراتور یا آلتراناتور منتقل می شود . و ژنراتور توسط سیستم های کنترلی که روی خود دارد شروع به تولید ولتاژ و جریان میکند.
انواع موتور گازسوز در ژنراتور گازسوز از لحاظ آرایش سیلندر ها
موتور های گازسوز خطی
اولین آرایش مورد استفاده در انواع موتور گازسوز در دنیا آرایش خطی می باشد . که ساده ترین نوع آرایش می باشد . تعمیرات این نوع موتور ها، بسیار ساده و روان است. نوع این آرایش به این صورت است که تمام سیلندر ها در یک بلوک هم راستای هم قرار دارند، که در ژنراتور های زیر 8 سیلندر بسیار متداول است.
موتور های خطی زاویه دار
این نوع سیستم همان سیستم خطی یا inline می باشد. ولی با این تفاوت که نسبت به زاویه قائم دارای 15 تا 60 درجه زاویه می باشند . تا شتاب گیری موتور افزایش یابد که در ژنراتور ها این نوع موتور متداول نیست.
آرایش خورجینی یا V
این نوع آرایش در موتور های گازسوز با سیلندر های بالاتر از 6 سیلندر برای این شکل گرفت . تا طول موتور ها کاهش پیدا کند. اگر چه آرایش V تعمیرات کمی مشکل تری نسبت به آرایش خطی دارد.
اما در عوض میتواند سرعت و شتاب های بالاتری را در خروجی ارایه دهد .بعد از آرایش خطی متداول ترین آرایش، آرایش خورجینی یا V می باشد که در ژنراتور گازسوز نیز بسیار متداول است.
آرایش های دیگری نیز وجود دارد که در بحث ژنراتور متداول نیست و ما فقط به صورت تیتر وار نام آن ها را ذکر میکنیم:
آرایش جناغی یا VR
ارایش W
آرایش تخت
آرایش رادیال یا ستاره ای
انواع سیستم تنفس در موتور های گازسوز و ژنراتور گازسوز
موتور های تنفس طبیعی
یکی از انواع سیستم تنفس در انواع موتور گازسوز ، موتورهای تنفس طبیعی میباشد. این نوع از موتور ها هوا را با فشار اتمسفر مکش میکنند. و معمولا توان و قدرت این موتورها نسبت به موتورهای توربو شارژر پایین تر می باشد.
موتور های دارای توربو شارژر
این نوع موتور ها هوا را با فشار بالایی وارد سیلندر ها میکنند. تا بتوانند حداکثر قدرت را از موتور بگیرند.
اساس کار این نوع موتورها به این صورت است که یک سیستم به نام توربو شارژر نیرو جرخشی بالایی از گاز خروجی از اگزوز گرفته و مانند یک کمپرسور هوا یا به عبارتی مخلوط سوخت و هوا را فشرده کرده, و وارد سیلندر های موتور میکنند .توان این موتور ها در مشخصات مشابه نسبت به موتورهای تنفس طبیعی بسیار بالاتر می باشد.
ژنراتور یا آلترناتور
ژنراتور ها در بحث مولد گاز سوز وظیفه تبدیل نیروی مکانیکی یا چرخشی را به برق دارد. اساس کار ژنراتور به این صورت است که میدان ثابتی با جرخش در یک سیم پیچ بزرگتر که در استاتور ژنراتور کار گذاشته شده است , تغییرات میدان مغناطیسی ایجاد میکند و باعث میشود در استاتور ولتاژ القا شود.
دیدگاهتان را بنویسید