جرقه زن یا ایگنیشن (ignition) و مفاهیم ان
در موتور های بنزینی و گاز سوز برای ایجاد احتراق یا انفجار در سیلندر نیاز به یک مکانیسم جرقه زن می باشد که بتواند با حرکت پیستون هماهنگ بشود و در زمان مناسب در زاویه مناسب جرقه زده تا بتواند بهترین عملکرد را از موتور بگیرد .
اجزای یک جرقه زن ,ایگنیشن (ignition):
یک جرقه زن نیاز به یک سنسور برای تشخیص نقطه مرگ پیستون یک یا TDC (TOP DEAD CENTER) دارد تا آن را مبنایی برای محاسبات خود جهت جرقه زدن دارد .که این سنسور جهت تشخیص سرعت نیز استفاده میشود حال جرقه زن بر اساس مبنایی که دارد ,سرعت چرخش موتور , و ترتیب احتراق موتور میتواند دقیقا تشخیص دهد که در هر زمانی هر پیستون در چه موقعیتی قرار دارد .
ادونس (ADVANCE ) و ریتارد (retarded ):
در بحث جرقه زنی با توجه به اینکه جرقه نسبت به نقطه مرگ پیستون یک جلو تر یا عقب تر باشد دو اصطلاح ادونس یا ریتارد مطرح میشود در صورتی که جرقه مقداری زودتر از رسیدن پیستون به نقطه مرگ خود اتفاق بیوفتد اصطلاحا میگونید جرقه ادونس است و در صورتی که جرقه زودتر از رسیدن پیستون به نقطع مرگ بالا TDC اتفاق بیوفتد میگویند جرقه ریتارد است .حال باید بدانیم ادونس بودن جرقه چه کاربردی دارد و چرا استفاده میشود ؟
در مورد احتراق در موتور های بنزینی ,گازسوز , یا موتور هایی که با گاز های مختلف کار میکنند گاز ها از بابت انتشار انفجار تایم های متفاوتی دارند به عبارت ساده تر در صورتی که در یک سیلندر با حجم مشخص جرقه صورت گیرد در حالتی که از بنزین استفاده کنیم به فرض در لحظه اول انفجار صورت میگیرد در حالت LPG در لحظه دوم و در حالت گاز شهر در لحظه سوم انفجار به صورت کامل سیلندر را در برمیگرد برای همین به خاطر این که انفجار در لحظه درست به ماکسیم خود برسد کمی جرقه را زود تر از رسیدن به نقطه مرگ انجام میشود در نتیجه وقتی پیستون به بالاترین نقطه خود برسد انفجار کامل میشود و بالاترین قدرت را میتوان از موتور گرفت ,البته در مواردی که قدرت کامل موتور مورد نیاز نیست جرقه کمی دیرتر انجام میشود تا هم حرارت موتور کاهش پیدا کند هم آلایندگی موتور کم شود البته در مورد ادونس کردن جرقه باید این نکته مد نظر قرار بگیرد که در صورتی که بیش از حد مجاز جرقه ادونس شود باعث ضربه به سر پیستون و اصطلاحا ناکینگ میشود .
ناک KNOCK :
پدیده ناک یک پدیده بسیار مخرب است که به دلیل انفجار نامناسب و ضربه به پیستون میشود در ادامه میخواهیم عواملی که باعث ایجاد ناک میشود را بررسی نماییم:
- سوخت دارای درجه اُکتان پایین است
- زاویه جرقه به درستی تنظیم نشده است
- نسبت سوخت و هوا تنظیم نیست
به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که بحث نصب و تنظیم سیستم جرقه زن یا ignition امری بسیار تخصصی می باشد که در صورت اشتباه در بحث نصب و تنظیم جرقه حتما خسارت زیادی به موتور وارد خواهد شد .کارشناسان ایرانیان ژنراتور پارس آمادگی دارند تا هم در بحث تامین جرقه زن برای موتور هایی که سیستم جرقه زن آن ها قدیمی یا فاقد جرقه زن می باشند و هم در بحث نصب شما عزیزان را راهنمایی نمایند .
دیدگاهتان را بنویسید