ایرانیان ژنراتور پارس

ژنراتور گاز سوز

ژنراتور گازسوز برای راه اندازی دارای مراحلی است . در این پست میخواهیم در مورد نصب و راه اندازی ژنراتور گازسوز صحبت کنیم ,همانطور که میدانید ژنراتور گازسوز عموما در توان های بالاتر و دائم کار مورد استفاده قرار میگیرند به همین دلیل دارای ساختار پیچیده تری نیز می باشند البته ناگفته نماند که این پیچیدگی در ساختار صرفا به دلیل دائم کاری نیست , نحوه احتراق در موتور های گاز سوز و بنزینی بر اساس سیستم جرقه زنی صورت میگیرد که این خود باعث افزایش پیچیدگی در کار خواهد شد .

 

نصب و راه اندازی ژنراتور گازسوز

مراحل نصب و راه اندازی ژنراتور گازسوز

1- انتخاب مکان مناسب:

اولین قدم در نصب موتور های گاز سوز انتخاب یک مکان مناسب برای نصب ژنراتور می باشد در انتخاب مکان باید به بحث تهویه علی الخصوص مواقعی که رادیاتور در کنار موتور می باشد ,بحث صدای موتور از نظر ایجاد مزاحمت برای ساکنین اطراف , مقرون به صرفه بودن از از لحاظ متراژ کابل کشی تا محل مصرف ,لوله کشی گاز و آب ,دسترسی به موتور دقت کرد .

 

فنداسیون ژنراتور


پس از انتخاب محل مناسب برای نصب ژنراتور گازسوز می بایست موتور ژنراتور بر روی یک سطح با فنداسیون مستحکم و در موتور های توان بالا مسلح قرار گیرد و در صورتی که خاک محل سست باشد می بایست فنداسیون مناسب با ابعاد موتور ساخته شود .پس از اطمینان از استحکام محل موتور با حفظ اصول بارگیری به محل منتقل و در محل مورد نظر قرار میگیرد .


2- پایپنگ (لوله کشی آب و گاز موتور) در ژنراتور گازسوز


قدم بعدی بعد از بارگیر و استقرار موتور در محل اصطلاحا پایپینگ یا لوله کشی و تاسیسات آب و گاز موتور می باشد .موتور های گاز سوز براساس توان و نوع طراحی ممکن است دارای رادیاتور سر خود یا رادیاتور مجزا باشند موتور هایی که رادیاتور سر خود دارند رادیاتور در جلوی موتور و بر روی شاسی سوار شده است و در نتیجه نیاز به لوله کشی آب ندارند اما در موتور های بزرگتر به دلیل اینکه رادیاتور هوای زیادی برای خنک کاری نیاز دارد و گرمای زیادی نیز تولید می کند و همچنین نصب یک رادیاتور با ابعاد بزگ بروی شاسی کار مشکلی می باشد و از لحاظ ابعاد شاسی ممکن است قابل نصب نباشید رادیاتور را جدا گانه میسازند و در مکان مناسبی که از لحاظ تهویه به خوبی بتواند عمل خنک کاری را انجام دهد نصب میکنند کنه مسلما در این شرایط می بایست لوله کشی از موتور تا رادیاتور انجام شود .


در موتور های گاز سوز بحث بعدی تامین گاز سیستم می باشد که توجه به دو نکته ضروری می باشد حجم گاز مورد نیاز موتور و فشار گاز ,موتور های گاز سوز فشار پایین می توانند با فشار گاز میلی بار هم به کار خود ادامه دهند ولی باید حجم گاز به اندازه مصرف موتور باشد در بحث لوله کشی این موتور ها چون حجم مساله ی مهمی می باشد و فشار گاز نیز پایین می باشد می بایست سایز لوله براساس مسافت و میزان مصرف موتور به درستی محاسبه شود تا موتور بتواند تمام توان خود را تحویل دهد.در نوع دوم موتور که با فشار گاز بالا طراحی شده اند مساله فشار گاز نیز مهم می باشد در این موتور ها عموما به فشاری بین 1 تا 2 بار نیاز می باشد .


3- اگزاست موتور در ژنراتور گازسوز :


در بحث اجرای تاسیسات موتور گاز سوز بخش مهم دیگری نیز وجود دارد و آن هم هدایت خروجی موتور یا به اصطلاح سیستم اگزاست موتور می باشد ,همانطور که میدانیم این بخش از این جهت اهمیت دارد که میتواند در توان خروجی موتور و کارکرد موتور تاثیر مستقیم بذارد ,در بحث لوله کشی این بخش باید به دو نکته توجه کرد یک اینکه لوله ای که برای لولع کشی سیستم اگزاست موتور استفاده می شود بر اساس طول لوله کشی یک یا دو سایز بزرگتر انتخاب شود تا از فشار به روی موتور یا به اصطلاح بک پرشر جلوگیری شود و دوم اینکه جهت نصب اگزوز در مسیر باد باشد تا دود بتواند به راحتی خارج شود .


4- کابل کشی (وایرینگ قدرت ) ژنراتور گازسوز :


پس از بحث پایپنگ در موتور های گاز سوز نوبت به کابل کشی و وایرینگ میرسد ,که در این بخش نیز دو نوع موتور وجود دارد موتور هایی که ژنراتور ان ها ولتاژ فشار ضعیف یعنی 400 ولت تولید میکنند و موتور هایی که ژنراتور ان ها ولتاژ فشار متوسط یعنی 6.6 کیلوولت ,10 کیلوولت و.. تولید میکنند ,در نوع اول کابل کشی تا محل مصرف مستقیم انجام میشود و به طور مستقیم وارد تابلو های توزیع خواهد شد ولی در نوع دوم یعنی ژنراتور های فشار متوسط می بایست از یک ترانسفورماتور در بین مسیر برای تبدیل ولتاژ استفاده کرد که این ترانس می تواند در مواردی که مصرف در محل می باشد به صورت کاهنده و در مواردی که بحث اتصال به شبکه میباشد به صورت افزاینده باشد.


وایرینک و یا سیم کشی سیستم کنترل و سنسورهای موتور

 

پس از کابل کشی قدرت ,لوله کشی آب ,لوله کشی گاز نوبت به سیم کشی یا وایرینگ سیستم کنترل میرسد که می بایست براساس نوع برد کنترلی سیم کشی بررسی و یا انجام شود که البته پس از انجام سیم کشی می بایست تنظیمات کنترلی و حفاظتی سیستم کنترل مورد بررسی قرار گیرد .بخش کنترل ژنراتور های گازی بسیار مهم می باشد چرا که موتور دایم کار می باشد و بسیار مهم است که پارامتر های موتور گازسوز به صورت مداوم مورد سنجش قرار بگیرد .از پارامتر های اساسی ژنراتورهای گازسوز میتوان به 

فشار روغن ,دمای روغن ,دمای آب ورودی ,دمای آب خروجی , ناک در موتور های بزرگ , سطح آب ,سطح روغن و …. اشاره کرد.

تمام این پارامتر ها توسط یک برد کنترلی که بسته به نوع موتور میتواند انواع مختلفی داشته باشد مورد کنترل قرار میگیرد یکی از انواع این بردها که بسیار منداول می باشد برد های دیپسی DSE می باشد که  ساخت انگلستان می باشد  دارای کیفیت مناسبی برای مانیتورینگ موتور های گازسوز است .

یکی از بخش هایی که در بحث نصب و تنظیم سیستم کنترل بسیار مهم می باشد و بسیار نیز حساس است سیستم چرقه زن می باشد .

جرقه زن های الکترونیکی

در سیستم های الکترونیک بر خلاف سیستم های مکانیکی جز دواری وجود ندارد در نتیجه این سیستم ها دارای استهلاک پایین تری می باشند همچنین به دلیل استفاده از سنسور و پردازش میکروپروسسوری دارای دقت عملکرد بالاتر و برنامه پذیر تری نسبت به سیستم های مکانیکی می باشند . در ژنراتور های گاز سوز جدید عموما ژنراتور های بالای 2000 میلادی اکثر ژنراتور های گازسوز ارایه شده دارای سیستم جرقه زن الکترونیکی می باشند.

سیستم های جرقه زن الکترونیک به این صورت عمل میکنند که توسط خازن هایی که در آن ها تبییعه شده ولتاژ را تا بالای 10 کیلوولت الی 20 کیلوولت بالا میبرند سپس توسط سنسوری که در مقابل دیسک مخصوص جرقه زن قرار دارد توسط یک مگنت کوچک موقعیت پیستون یک را تشخیص میدهد .و توسط ترتیب احتراقی که برای جرقه زن یا ایگنیشن (ignition ) معرفی میشود جرقه در بهترین زمان و بهترین قدرت زده میشود.


راه اندازی موتور گازسوز:


پس از انجام مراحل بالا نقریبا کار نصب موتور گازسوز انجام و حالا وارد بحث راه اندازی خواهیم شد .برای راه اندازی می بایست ابتدا روغن موتور براساس دستورالعمل موتور با روغن مناسب تا محل تعیین شده در گیج روغن پر شود .سپس می بایست سیستم خنک کننده با ضد یخ با نسبت مناسب پر شود که در حین پر کردن سیستم خنک کاری باید به هوای داخل سیستم خنک کاری توجه شود و اجازه داد که هوای داخل سیستم خارج شود .


پس از اینکه آب و روغن موتور تامین شد می بایست از وجود گاز در لوله مطمئن شد ,در مرحله بعد سر باطری ها را متصل سیستم کنترل و قطع اضطراری را کنترل نهایی میکنیم و از تمام اتصالات مطمئن می شویم .حال در این مرحله شروع به استارت موتور میکنیم که ممکن است موتور روشن نشود در نیتجه می بایست مجدد تنظیمات سیستم سوخت چک شود .

گروه مهندسی ایرانیان ژنراتور پارس آمادگی خود را در جهت تامین انواع ژنراتور های گازسوز در توان های مختلف اعلام میدارد و یکی از تولیدات این شرکت ژنراتور های پنج سیلندر اسکانیا می باشد که به صورت تخصصی توسط مهندسان این شرکت بهینه شده و مناسب کار دایم کار جهت مصارفی همچون ماینیگ می باشد .که تمام محصولات این شرکت دارای گارانتی ,خدمات پس از فروش می باشد .

قابل ذکر است که نصب و راه اندازی موتور گاز سوز نیاز به دانش فنی ,تجربه و مهارت دارد و این مطالب به صورت خیلی کلی مراحل کار را ذکر کرده است و مسلما به هیچ وجه نمیتوان به استناد به این متن یک موتور گاز سوز را راه اندازی کرد چرا که تنظیمات سیستم کنترل سرعت یا فرکانس ,تنظیمات سیستم جرقه زن ,تنظیمات برد کنترل ,تنظیمات سیستم سوخت رسانی و… بسیار مفصل و تخصصی می باشد که امکان توضیح در این مقاله وجود ندارد .


جهت نصب و راه اندازی و همچنین مشاوره در این زمینه میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید .

09108382887—09120341443 –مهندس تبریزی

کلمات کلیدی :

ژنراتور گازسوز ,ژنراتور گازی ,خرید ژنراتور گازسوز ,تولید کننده ژنراتور گازسوز ,موتور گازسوز ,تامین برق بیت کوین ,ژنراتور بیت کوین 

مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *