ECU و دیاگ دیزل ژنراتور
مقدمه :
در کذشته عموما موتورهای دیزلی بزرگ و حتی امروزه موتوری دیزلی توان پایین به این صورت کار میکردن که دارای یک پمپ فارسونگاه بودند که نیروی چرخش خود را از میلنگ گرفته و با فشار سازی کازوئیل و تنظیم تایمینگ پاشش سوخت ,سوخت را به سوزن انژکتور میرسانند و براساس ترتیبی که پمپ فارسونگاه تنظیم میکند سوخت به سبلندر متناسب رسیده و موتور به کار خود ادامه میدهد .و تنظیم سرعت در این موتور های به دو روش مکانیکی و الکتریکی صورت میگیرد که روش مکانیکی به این صورت است که شانه گاز در سرعت مناسب در موقعیت متناسب فیکس میشود و پمپ بر اساس سرعت و موقعیت شانه گاز سرعت را تنظیم میکند .در نوع الکتریکی سیستم دارای یک سنسور دور ,یک محرک که میزان سوخت را تنظبم میکند و یک برد کنترل الکتریکی می باشد که برد الکترونیکی با خواندن مقدار دور و تنظیماتی که روی برد انجام شده توسط اکچویتر یا محرک سوخت سرعت را در محدوده مشخص تنظیم میکند .اما در موتور های جدیدتر امروزی که در توان های بالا تولید میشوند عموما 200 کاوا به بالا دارای ECU یا واحد کنترل الکترونیکی موتور می باشد .که در ادامه یک ECU یا به عبارتی دیگر ECM را تشریح میکنیم
ECU – Electronic Control Unit
ECM – Electronic Control Module

نوعی از یک کامپیوتر است که درای تعدادی ورودی و خروجی می باشد که در بخش ورودی این کامپیوتر سنسور هایی که روی قسمت های مختلف موتور اعم از سنسور های دما و فشار را خوانده و طبق برنامه ای که در موتور تنظیم شده خروجی های این کامپیوتر که آن را ECU یا ECM مینامیم تحریک شده و میتواند سرعت موتور ,میزان پاشش یا مصرف سوخت ,زمان پاشش و بخش های مختلف را کنترل میکند .حال وقتی مشکل جدی توسط سنسور ها احساس شود موتور توسط این واحد خاموش میشود .از مزایایی که استفاده از واحد کنترل الکترونیکی موتور دارد به شرح ذیل است:
- مانیتور کردن پارامتر های مختلف موتور جهت تغییرات و کنترل سریع سرعت موتور به صورت الکترونیکی
- قابلیت تشخیص خطا های مختلف موتور توسط سنسور های تعبیه شده روی موتور وثبت آن خطا
- قابلیت اتصال به برد های کنترل مختلف جهت ارسال پارامتر های موتور و اطلاعات موتور به برد های کنترل جهت کارکرد سنگرون و با دیگر برد ها
- قابلیت اتصال به دیاگ برای تشخیص و خواندن عیب های مختلف روی موتور ,تاریخچه و ساعت کارکرد موتور ,و تنظیم پارامتر های کاری موتور
معایب واحد های کنترل موتور :
- دارای قیمت بالاتری نسبت به گاورنر های مکانیکی
- دارای ساختار و پیچیدگی بیشترو همچنینین سیم کشی بیشتر نسبت به گاورنر مکانیکی
- برای تنظیم پارامتر ها نیاز به نرم افزار مخصوص می باشد که اغلب اوقات میتواند محدود به فروشنده باشد استفاده از این نرم افزار .
دیاگ چیست :

همانطور که قبلا توضیح داده شد واحد کنترل موتور یا همان ECU پارامتر های مختلف موتور را خوانده و در خود ذخیر میکند و ممکن است به دلایل مختلف اجازه ندهد موتور روشن شود یا موتور را حین کار خاموش کند یا موتور به سرعت مورد نظر نرسد در این موارد نیاز است تا دیاگ متناسب مدل موتور به ECU متصل شود و اطلاعات موتور خوانده و تنظیمات مورد نیاز روی ECU انجام شود .
ایرانیان ژنراتور پارس آمادگی دارد تا خدمات دیاگ ولوو VOLVO , دیاگ کامینز Cummins , دیاگ کاترپیلار caterpillar را به شما دوستان عزیز ارائه دهد .جهت دریافت خدمت دیاگ در زمینه موتور خود لطفا با شماره 09108382887 و یا 09120341443 مهندس تبریزی تماس حاصل فرمایید .
دیدگاهتان را بنویسید