در این پست قصد داریم راجع به تابلو کنترل هایی که روی انواع ژنراتور قرار میگیرند صحبت کنیم .( تابلو کنترل ژنراتور ) همانطور که میدانیم ژنراتور های پر مصرف که در مقیاس کوچک مورد استفاده قرار میگرند به دو دسته ژنراتور های دیزلی و ژنراتور های گازسوز تقسیم بندی میشوند .
تابلو کنترل ژنراتور های دیزلی:
تابلو کنترل ژنراتور در دیزل ژنراتورها نسبت به ژنراتور های گازسوز بسیار ساده تر می باشد. عموما به این صورت است که برد کنترل همانند دیپ سی ,دیتاکام ,امکو و… وظیفه کنترل پارامتر های الکتریکال همچون ولتاژ خروجی ژنراتور ,فرکانس ,ولتاژ باطری ,آمپر تولیدی و پارامتر های مکانیکال که مربوط به موتور می شوند همچون فشار روغن و دمای آب را دارا می باشد. البته قابل ذکر است که در ژنراتور های توان بالا تر سطح آب ,فشار آب , دمای روغن ,سطح روغن نیز سنجیده می شود .
تابلو کنترل ژنراتور در ژنراتور های گازسوز :
در ژنراتور های گازسوز چون پارامتر های بیشتری نسبت به دیزل سنجیده میشود. در نتیجه سیستم کنترل مفصل تر خواهد شد. ژنراتور های گازسوز دارای سیستم جرقه زن ,گاورنر الکتریکی , سیستم سوخت رسانی می باشد . که نسبت به دیزل ژنراتور متفاوت است. در نتیجه برای کنترل ژنراتور های گازسوز بسته به مدل و شرکت سازنده, سیستم های مختلفی رو این موتور ها قرار میگیرد. برای مثال در برخی موتور ها PLC ها با برنامه اختصاصی و در برخی موتور ها نیز برد ها کنترل متدوال استفاده میشود .
حال می خواهیم به صورت گذرا قسمت های مختلف سیستم کنترل یک موتور گازسوز را شرح دهیم.
برای مثال یک موتور رنج متوسط برای مثال 500 کیلووات . در این موتور همانند موتور های دیزلی بخشی از سیستم کنترل وظیفه حفاظت پارامتر های الکتریکال همچون ولتاژ ها , فرکانس ,توان و جریان تولید ,ضریب قدرت را دارا می باشد. البته حفاظت های مکانیکال موتور که نسبت به دیزل مفصل تر می باشد. همچون فشار و دمای روغن ,فشار و دمای آب ,سطح آب و روغن , در برخی موتور ها دمای تمام سیلندر ها به صورت مجزا سنجیده میشود. در برخی موتور ها سنسور ناک جهت تشخیص احتراق خارج از تایم یا کوبش وجود دارد , و سنسورهای دیگر که بسته به توان و مدل و شرکت سازنده موتورها مختلف می باشد .
کنترل سوخت ژنراتور های گازسوز :
بخش بعدی سیستم کنترل در موتور های گازسوز, بخش کنترل سوخت می باشد. که قطع و وصل کردن شیر های برقی ورودی ,کنترل مقدار سوخت و ترکیب سوخت جز وظایف این بخش میباشد .
سیستم جرقه در ژنراتور های گازسوز:
بخش مهم دیگر در موتور های گازسوز بخش سیستم جرقه میباشد. که زمان قطع و وصل کردن یا به عبارتی, روشن و خاموش کردن جرقه در زمان های آلارم به عهده سیستم کنترل می باشد. البته در برخی سیستم های کنترل که دارای نمایشگر مشخصات موتورهستند, تغییر و نمایش زاویه جرقه نیز از طریق نمایشگر موتور امکان پذیر است. در غیر اینصورت تنظیم تایم جرقه توسط خود برد جرقه زن یا ایگنیشن انجام می شود .
از دیگر بخش های موتور های گازسوز که معمولا با موتور های دیزلی متفاوت است بحش کنترل سرعت یا فرکانس می باشد. که در موتور های دیزلی عموما توان پایین تر به صورت مکانیکی توسط پمپ گازوییل این عمل انجام می شود. در موتور های بزرگتر توسط سیستم الکترومکانیک انجام مشود . اما در موتور های گازسوز از توان های پایین تا بالاترین نتوان عموما دارای سیستم الکترومکانیکی دقیق است. که گاورنر نامیده می شود و سرعت یا فرکانس را با دقت بالایی تنظیم میکند .
کلمات کلیدی مقاله: تابلو کنترل دیزل ژنراتور، تابلو کنترل ژنراتور، تابلو کنترل
Здравствуйте,
Участковый с гор. Севастополя, Северной стороны.
На дооолго, долго закрыл своего отца и мать.
Вот такие Вот сотрудники МВД в Крыму и Севастополе.